Om att börja gymnasiet

(SÄTT IN BILD SOM INTE HAR NÅGOT MED SAKEN ATT GÖRA MEN SOM SER POETISK UT HÄR)
Nu är det snart Augusti. Det betyder att de flesta börjar skolan igen. Jag ville skriva ett inlägg om att börja gymnasiet, därför att jag kommer ihåg hur jag kände mig innan jag skulle börja gymnasiet, så alla ni som ska börja ettan efter sommarlovet, denna text är skriven direkt till er. 
 
Att sluta nian kan vara något av det jobbigaste men också något av det roligaste som finns. Att skiljas från sin klass. Den klassen man gått tillsammans med i alla fall tre år, ibland mer. Det är jobbigt. För hur många bråk det än har varit inom klassen så kommer det ändå att finnas en viss saknad där när det plötsligt förändras. Man ska splittras, välja program och ha en liten aning om vad man vill göra i framtiden. Men det är också något utav det roligaste som finns. Träffa nya vänner och få nya erfarenheter. Jag personligen tycker att det är sjukt att man som 15-åring ska veta exakt vad man ska välja för att det ska kännas rätt. Man måste inte bara välja en skola , utan även linje. Man ska ha en aning om vad man ska göra i framtiden och det har inte alla. Jag har tur , för jag har planerat min framtid sen jag var 12 år gammal , hahah. Men gymnasiedjungeln är något som är lätt att gå förlorad i. Man vet inte exakt vart man ska ta vägen och inte nog med det så försöker alla gymnasium att få dig att börja där. Försöker värva dig. Det kan vara svårt , men det jag tycker man ska tänka på är att gå på gymnasiemässan. Läs på ordentligt om gymnasium som intresserar dig. Kolla upp med folk du känner att du litar på vad de har för erfarenhet av skolan. Gå på öppet hus på de skolor du är intresserad av, våga prata med elever och lärare och be dem berätta både negativa och positiva saker, hur arbetssättet funkar och fall inte bara enbart för det där fjäsket på gymnasiemässan. Välj inte skola efter vad kompisar väljer. Jag vet själv att det är sjukt jobbigt att skiljas från sina kompisar, men det är inte goodbye forever. Jag umgås fortfarande med mina vänner efter skolan, när vi har tid. Det är en annan sak som kan vara jobbigt med att börja gymnasiet. Det är inte världens största skillnad på nionde klass och gymnasiet och oftast försöker de som är äldre att skrämma upp dig med att " det är så jäkla jobbigt på gymnasiet, det är läxor varje dag" osv. Men man får ändå lägga mycket mer tid på skolan , så känns det för mig i alla fall. En annan sak jag tänkte på när jag skulle börja förra året var att våga prata med folk. Lär känna din klass, hoppa inte över aktiviteter även om det känns jobbigt första veckan, för det ska kännas jobbigt, det tillhör. Sen en annan sak som jag oroade mig över och som jag vet att många blivande gymnasieelever tycker är jobbigt är nollningen. Ingen vågar riktigt erkänna att de tycker att det är jobbigt. Det är också viktigt att veta att det är ingen som tvingar dig att vara med på nollningen , men för det mesta så är inte nollningen så jobbigt. Det handlar oftast mer om att bygga ett band med de äldre eleverna och inte som många tror, att de äldre trycker ner de yngre. Jag ska inte ljuga , det är oftast lite förnedrande saker man gör på nollningen men det är åter igen ingen som tvingar dig att göra något. Kom också ihåg att de äldre eleverna själva har varit med om det, så de gör oftast inget som de själva inte skulle vara okej med att göra. Det är en kul grej. Sen kommer det, kanske för många, jobbigaste. Att skaffa nya vänner. Bara för att du skaffar nya vänner betyder det som sagt inte att du behöver sluta umgås med dina "gamla" vänner. Tro mig även om du är nervös för att träffa din nya klass så är det minst 10 stycken till i klassen som är minst lika nervösa. Grejen med gymnasiet är också att alla oftast är lite vuxnare än på högstadiet, tar allt lite mer på allvar och då är det lättare att skaffa nya vänner. Sen kommer vi till det sista jag vill ta upp: betygen. Ja , det är svårare på gymnasiet. Men det är inte så svårt att du inte skulle klara det. Beroende på vilken skola du har gått på tidigare och vilka kunskapskrav dina tidigare lärare satte på dig så är det olika svårt. Jag kom från en skola där betygskraven inte direkt var så höga, eller så var det lärarna som tolkade betygskraven på ett annat sätt än vad de skulle. Detta gjorde att jag förväntade mig att det skulle vara ungefär lika lätt , kanske lite svårare på gymnasiet. Så bli inte förvånad om du kommer från nionde klass med A i alla ämnen och sen sjunker ett eller två betyg i vissa ämnen. För det är svårare. En sista sak som hänger ihop med detta är att du inte får ställa för höga krav på dig själv. Detta har jag gjort tidigare både i högstadiet och nu på gymnasiet. Jag var väldigt stressad och mådde ganska dåligt en period över att jag stressade så mycket att jag inte hade högsta betyg i alla ämnen. ( Konstig mening men jag tror ni fattar) STRESSA INTE, STÄLL INTE FÖR HÖGA KRAV , GÖR DITT BÄSTA. Det är sådant som alla säger , men det funkar faktiskt. När jag sänkte kraven på mig själv så blev jag mer motiverad till att plugga och mådde mycket bättre. 
 
 


Det är okej att vara nervös, det ska man vara, det är en stor förändring i livet att börja gymnasiet, precis som det är att börja högskolan efter det och slutligen ge sig ut i vuxenlivet. Men jag hoppas ändå att detta inlägg har hjälpt er lite. Jag är väldigt tacksam om du orkade att läsa hela detta inlägg och för det kan du få en highfive. 
Ha världens bästa sommar nu och njut av resten av sommarlovet så ska du se att börja gymnasiet är kul.
 
Kram

 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0